Situatie

De Ariensschool is een speciale school voor basisonderwijs en ligt in Park de Kotten in de wijk de Bolhaar. De school is gelegen naast het zwembad "Het Slagman" en grenst aan het "Ledeboerpark". De school telt ongeveer 190 leerlingen, verdeeld over 13 groepen.

Op de Ariënsschool werken 26 leerkrachten, een vakleerkrachtgymnastiek, een ontwikkelingspsychologe, orthopedagogen, onderwijsassistenten en zes ondersteunende medewerkers. De leiding bestaat uit een directeur en een adjunct-directeur. De naam Ariënsschool verwijst naar de priester Alphons Ariëns (1860-1928), die als kapelaanwerkzaam was in de Jacobusparochie in Enschede. Deze kapelaan heeft zich, doordat hij de mensonterende toestanden van de textielarbeiders zag, ingezet voor betere werk- en leefomstandigheden van de katholieke arbeiders.